TLAK PNEUMATIK
Optimální výkon pneumatik vyžaduje správné nahuštění. Tlak vzduchu v pneumatikách se může časem měnit. Příčinami mohou být klimatické změny (zimní a letní období, různé denní a noční teploty), přirozené ztráty vzduchu a další faktory. Průzkumem bylo zjištěno, že pouze jedna pětina automobilů má správně nahuštěné pneumatiky, jak jste na tom Vy?
Abyste udrželi správný tlak v pneumatikách, je dobré je pravidelně kontrolovat. Při špatném natlakování pneumatik může dojít k brzkému nebo nerovnoměrnému opotřebení, problémům s přilnavostí, trakcí či stabilitou. Brzdná dráha vozu s chybně natlakovanou pneumatikou se může prodloužit až o 4 metry.
Udržováním správného tlaku v pneumatikám pomůžete optimalizovat výkon pneumatik a úsporu paliva. Správný tlak v pneumatikách také umožní posádce vozu pohodlnou jízdu a větší kilometrový nájezd pneumatik. Při správném nahuštění gum nedochází k přílišnému ohybu bočnic pneumatiky a běhoun zůstane v optimálním styku s vozovkou, nedojde k nežádoucímu prohnutí běhounu a nerovnoměrnému opotřebení.
Podhuštěné pneumatiky
Pokud jsou pneumatiky podhuštěné o pouhých 40 kpa, může dojít k jejich selhání. Málo nahuštěné pneumatice se prohnou, sníží bočnice, rozšíří se běhoun, zvětší se valivý odpor, pneumatika se bude více zahřívat, což bude mít negativní vliv na přesnost řízení a ztrátu dostatečné stability v zatáčkách. U takto podhuštěných pneumatik můžete zaznamenat navýšení spotřeby až o 5%.
Přehuštěné pneumatiky
Nadměrně nahuštěná pneumatika je tuhá, ztratí svoji pevnost a zmenší se styčná plocha běhounu s vozovkou a guma ztrácí přilnavost k silnici. Přefouklá pneumatika také značně zhorší jízdní komfort.
Kontrola tlaku pneumatiky
Správný tlak ve všech pneumatikách kontrolujte vždy pomocí kvalitního vzduchového měřidla. Vizuální kontrola je nepřesná. Pneumatiky doporučujeme kontrolovat i několikrát v průběhu letní i zimní sezóny. Nezapomeňte také překontrolovat tlak u rezervního kola.
Kde zjistit správnou hodnotu nahuštění pneumatik?
Doporučená hodnota tlaku pneumatik je uvedena uvnitř vozu na víčku nádrže nebo na sloupku dveří řidiče či spolujezdce nebo na pojistkové skříňce. Pokud tabulku nenajdete, zjistěte správné hodnoty v autorizovaném servisu nebo profesionálním pneuservisu.
Jak správně nafouknout pneumatiky?
Výrobcem udávané tabulkové hodnoty jsou vždy pro tlak v pneumatice za studena. Pneumatika by se tedy měla hustit nejméně po tří hodinové jízdní přestávce. Mějte také na mysli změny tlaku v pneumatikách při jiných venkovních a vnitřních teplotách, například při huštění v zateplené garáži. Nahuštění běžným vzduchem se může změnit až o 20 Kpa. Nikdy nesnižujte tlak v pneumatikách bezprostředně po jízdě při zahřátých pneumatikách, po jejich vychladnutí by mohly být podhuštěné. Maximální tlak je vždy značen na bočnici každé pneumatiky.
Doporučujeme hustit pneumatiky dusíkem, který se nerozpíná jako běžný vzduch, nekondenzuje vodu a zajistí lepší jízdní vlastnosti. Vyhnete se nežádoucím vlastnostem s kondenzovanou tekutinou v pneumatice a oxidaci uvnitř disku.
Výrobce vozu také vždy udává dvě možné varianty huštění, menší tlak pro standardní cestování a větší natlakování při větším zatížením vozu, kdy například vezete těžší náklad nebo větší počet cestujících.
Nízkoprofilové pneumatiky se zpravidla hustí větším tlakem než gumy s vysokým profilem. Správná hodnota je vždy udána výrobcem vozu. Zabráníte tak poškození disku při průjezdu rozbité vozovky.
Věříme, že Vám tímto článkem pomůžeme zajistit optimální nahuštění, bezpečné cestování a dlouhou životnost Vašich pneumatik.
Více informací o pneumatikách