Vyvážení kol
Když se řekne nevyváženost alu kol, většině řidičů nenaskočí husí kůže jako při vyslovení ,,profláklejších“ slov jako třeba aquaplaning nebo STK. Přesto, že je tato oblast poměrně neznámá, nebo možná právě proto, může způsobit celou řadu problémů. Jen se podívejte, jak to dopadá třeba s nevyváženým státním rozpočtem a musí Vám být jasné, že hliníková kola na tom budou podobně.Co to nevyváženost alu disku je?
Suchopárná definice praví, že se jedná o stav, kdy se osa setrvačnosti neshoduje s osou rotace. Co si pod tím ale máme představit? Nevyvážené rozložení hmoty okolo osy rotace (tedy hřídele, potažmo středové krytky alu disku) má za následek, že alu kolo při jízdě kmitá. Proč je to vlastně takový problém? V extrémních případech může dojít až ke zdvihání kola od vozovky, což mimo jiné snižuje efektivitu brzdění. Pokud situace není tak vážná, pocítíte účinky především na přilnavosti a to přirozeně v té nejméně žádoucí podobě. Nevyváženost alu kol nepotěší žádný z dílů, které jsou tak říkajíc ,,po ruce“. Zvýšené vibrace zapříčiní jejich větší opotřebení a brzký odchod do věčných lovišť.
Co s nevyváženými hliníkovými koly?
Lakonicky řečeno: Vyvážit! A čím dřív, tím lépe pro alu kolo i pro Vás. Vyvažovačka ovšem nemůže být jen tak ledajaká. Použít nekvalitní vyvažovací zařízení by bylo totéž, jako tolerovat zaoceánskému parníku, že do něj teče; a to se srovnatelnými následky. Správná vyvažovačka litých kol musí umět nejen změřit velikost nevyvážení, ale především správně stanovit kam umístit vyvažovací závaží a bezchybně určit jeho hmotnost. Klíčovým kritériem pro přesnost vyvažování je schopnost vyvažovačky kolo dobře upnout. Bez vůle se hned měří o poznání lépe. Jenže nulové tolerance se dosahuje velice nesnadno a tak je primární snahou výrobců negativní vlivy tohoto jevu co nejvíce minimalizovat.
Dělení nevyváženosti
Vyváženost dělíme na dynamickou a statickou. Ta prvně zmiňovaná je charakteristická tím, že vzniká nerovnoměrným rozložením hmotnosti v příčné rovině kola, příčinou statické nevyváženosti je rovněž nerovnoměrné rozložení hmotnosti ovšem v tomto případě v pneumatice, přičemž platí, že na nevyvážených alu kolech zpravidla najdete oba dva typy nevyváženosti současně.
Na co si dát pozor
Nutno poznamenat, že vyvažováním alu disku odstraníte pouze vibrace, které jsou způsobené nerovnoměrným rozložením hmotnosti. Pokud i pneumatika obsahuje nějaké nedokonalosti, nejčastěji v podobě výškových či stranových odchylek, kolo si bude vesele kmitat dál a Vy to musíte napravit jiným způsobem. Doporučujeme pneumatiku vyměnit.Dovažování na vozidle
Pozor také na dovažování alu kol přímo na vozidle. To může sice na první pohled vypadat dobře, neboť se nemusíte namáhat s montováním hliníkového kola z vozidla a zpět, a krom toho by se mohlo zdát, že měření nevyváženosti ,,v kontextu“ celého automobilu měření zkvalitní. Není tomu tak. Ba co víc, je tomu přesně naopak. Přidáním dodatečného závaží byste v tomto případě dali vzniknout novému dynamickému nevývažku, jehož jedinou radostí by bylo spolupracovat s asfaltem na opotřebování pneumatiky.
Kdy zkontolovat vyvážení alu kol?
Kdy je dobré zkontrolovat, - nebo ještě lépe - nechat si zkontrolovat vyvážení kol? Možná právě teď a to zejména pokud při jízdě na volantu cítíte vibrace. Dále při každé výměně pneumatik a rovněž po každých 10000 km až 15000 km. Hliníková kola se Vám za takovou péči odvděčí lepšími jízdními vlastnostmi a komfortem, pneumatiky vydrží déle a Vy se budete moci při jízdě cítit bezpečněji.
Vyberte si alu kola
2
DRUHÝ DEN U VÁS
19000
OBUTÝCH AUTOMOBILŮ
76000
ROZDANÝCH VENTILKŮ
360000
ŠROUBŮ A MATIC GRATIS