TOP americká klasika
Pontiac Firebird
Zřejmě nejslavnější kousek, který automobilka Pontiac vyslala do světa. Legenda, která se z paměti jen tak nesmaže. Pontiac Firebird – Fénix, který se stal hvězdou, aniž by musel předtím vstát z popela. Do prodeje byl uveden v roce 1967 a na scéně překročil i milénium. Výroba byla definitivně ukončena v roce 2002 a do té doby se tento americký krasavec představil v celkem čtyřech generacích.
V podobě klasického dvoudveřového kupé nebo kabrioletu jsme jej mohli vídat svištět nejen po silnicích za velkou louží. Pod přední kapotou tohoto neposedného žihadla se zabydlelo několik typů výkonných motorů, od šestiválce s objemem 3,8 litru až po nabušený osmiválec 6,6 litru. Parádní odpich mu zajistil pohon zadních kol.
Úchvatný design, typické žraločí žábry na přední masce a skvělý požitek z jízdy doplňovala dechberoucí patnáctipalcová alu kola.
Chrysler 300
„Prezidentské“ a hvězdné auto, doslova vlajková loď. Ať už jako čtyřdveřový sedan nebo pětidveřový Touring (kombi) mohl někomu připomínat luxusní „pohřebák“. Je to díky objemnému zavazadlovému prostoru, který má v případě sedanu až přes 400 litrů. Verze kombi pak po sklopení sedaček nabízí ještě 4x více místa.
Auto se však proslavilo jinými vlastnostmi, díky nimž se významná osobnost cítila pohodlně a zároveň bezpečně chráněna před zraky okolí i před nepřízní počasí. Jsou to dešťový senzor, tónovaná okna, vyhřívané zadní sklo, pylový filtr, držák nápojů a šest reproduktorů se zesilovačem (280w). Fanoušek Chrysleru 300 přesně chápe, že luxus auta uspokojí jak osobního řidiče, tak jeho spolujezdce.
Dodge Charger
Toto výjimečné sportovní kupé se projelo po silnicích poprvé v roce 1966. Automobilka Dodge pak oblíbenému Chargeru věnovala spoustu pozornosti a úprav, aby jej dovedla k dokonalosti. Skvostem je celá druhá generace, konkrétně model z roku 1969. Zahrál si třeba v Tarantinově filmu, kde za volant usedl Kurt Russell, ale patří také mezi nejdražší vozy světa. V roce 2007 byl vydražen za zhruba 222 milionů korun.
Tento bourák se skvělým vzhledem a typickým zadním spoilerem je skutečná americká klasika. Už při pohledu na něj se mnozí zasní a před očima mají nekonečné míle slavné Road 66.
V útrobách Chargeru se ukrýval jeden silnější motor než druhý. Základní šestiválec 3,7 litru byl čajíčkem proti osmiválci s objemem 7,2 litru, který dosahoval výkonu přes 375 koní. Tahle nezapomenutelná kára si také střihla závody NASCAR v některé ze svých speciálních verzí. Dodnes burácivý zvuk motoru rozbuší srdce nejednoho nadšence.
Chevrolet Caprice
Ztělesnění Ameriky, klasického New Yorku, jak ho známe z filmů. Policejní honičky, film Taxikář, přesně toto auto zde uvidíte nejčastěji.
Je to velký sedan, který má rámový podvozek, osmiválcový motor, téměř nezničitelnou, byť primitivní převodovku a traverzové chromované nárazníky. Největší prim auto hrálo v letech 1966 - 1996, a to především na severoamerickém trhu.
Nejnovější verze 6. generace už samozřejmě vypadá úplně jinak. Opět je ale Chevrolet Caprice PPV (Police Patrol Vehicle) oblíbencem americké policie.
Cadillac Eldorado
Po dlouhých deset generací se vyráběl další z nesmrtelných amerických motorizovaných hvězd. Cadillac Eldorado sjel poprvé z výrobní linky v roce 1953 coby nekonečně dlouhý nablýskaný dvoudveřový kabriolet s panoramatickým čelním sklem, okrasnými lištami na bocích a nevšedními disky, které byly zdobeny imitací drátových výpletů. Tento elegán ze staré školy si okamžitě získal postavení mezi tehdejší smetánkou a těšil se tak velké oblibě.
Vítr ve vlasech zajistil posádce poctivě pracující osmiválec s objemem 5,4 litru a výkonem 190 koní.
V roce 1956 se model začal vyrábět také ve verzi s plnou střechou. O rok později spatřila světlo světa druhá generace tohoto luxusního bouráku, která byla typická svými žraločími ploutvemi nad zadními blatníky.
Chevrolet Camaro
Sporťák jako vyšitý, který v našem výčtu nesmí chybět. Sen amerických teenagerů, kteří si svého času tohoto fešáka přáli jako první auto. Camaro, které se poprvé prohnalo po silnicích v roce 1966, bylo zárukou pořádné jízdy, ale i hezké podívané. Přední maska dodávala téhle káře drsný výraz, a tak není divu, že se před ním cítil nesvůj i Ford Mustang.
Chevrolet Camaro nabízel dvě varianty karosérií a slušnou řádku motorů. Dva šestiválce o objemech 3,8 a 4,0 litru doplňovaly šest osmiválců s objemy od 5,3 do 6,5 litru, které dosahovaly výkonu od 275 do 375 koní. K dispozici byly dvě manuální a jedna automatická převodovka.
I když Chevrolet vypustil do světa celkem šest generací tohoto parádního auta, první Camaro je prostě tím pravým sporťákem s velkým „S“, který jen tak z paměti nesmažeme.
Lincoln Premiere
Ztělesněním luxusu padesátých let mohl být právě tento vůz. Lincoln Premiere spatřil světlo světa v roce 1955. Už na první pohled zaujaly ostře řezané rysy, které zdůrazňovaly štíhlost a nekonečnou délku celého vozu, kterou prodlužuje ještě masivní zadní nárazník. S více než pěti a půl metry bychom dnes u nákupního centra parkovali velmi těžce. Naštěstí k takovému účelu tento krasavec skutečně neslouží.
Jako sedan, kupé či kabriolet vozil v době své největší slávy zámožné americké občany, dnes bývá hýčkán v péči sběratelů. Luxusní interiér a obrovské kožené sedačky přímo vyzývají k pohodlnému usednutí. Pečlivě propracované detaily svědčí o tom, že si automobilka Lincoln na tomto modelu opravdu velice zakládala.
Pod kapotou si spokojeně předl osmiválec Lincoln Y-Block, který měl objem šest litrů a dosahoval výkonu 285 – 300 koní.
Buick Electra
Tento typický americký koráb s efektními a výraznými prvky na karoserii opravdu nelze přehlédnout. Když se poprvé v roce 1959 zjevil, vzbudil oprávněně velký zájem. Zezadu zaujaly na první pohled výrazné lišty, které mohou připomínat křídla letadla, od těch bylo po šedesátém roce upuštěno. Obří automobil byl vyráběn v několika provedeních, kromě sedanu s pevnou střechou také jako kabriolet. Jeho výbava byla na zlatá šedesátá rovněž zajímavá, standardem byl téměř ve všech vozech zapalovač, který tak byl vášnivým kuřákům hezky po ruce.
V útrobách Buicka Electra se pohodlně zabydlely klasické osmiválcové motory o výkonu 6,6 litru, dosahující výkonu 239 – 272 kW.
Vůz, který se vryl do americké automobilové historie byl vyráběn až do roku 1990, kdy se s veřejností rozloučil po šesti generacích.
Ford Mustang
Nestárnoucí legenda, která ani po více než padesáti letech od svého stvoření neztratila nic na svém šarmu. Ford Mustang je prostě klasika mezi sporťáky, průkopník v kategorii kompaktních vozů pony-car. Mustang byl snem americké mládeže šedesátých let a také dnes nenechává chladnými milovníky aut bez rozdílu věku po celém světě.
Během prvních let života byl Ford Mustang k dostání jako dvoudveřové kupé nebo jako kabriolet s plátěnou střechou. Typická dlouhá kapota a krátká zadní část všem okamžitě utkvěla v pamět. Tento hbitý drobeček se totiž mezi tehdejšími dlouhány značně vymykal standardu, i přesto se ihned po jeho uvedení na trh rozpoutalo hotové šílenství.
O skvělé zážitky z jízdy se staralo několik verzí motorů, mezi nimiž nechyběl šestiválec o objemu 2,8 litru s výkonem 100 koní, ale také osmiválec o objemu 4,3 či 4,7 litru s výkony 164, 210 nebo 271 koní.
Milovaný a obdivovaný Mustang se do dnešní doby dočkal celkem šesti generací, zahrál si v několika filmech, prosvištěl závodními okruhy a může se pyšnit i vlastním muzeem, prostě pravá americká Superstar.
Playmode Charger Superbird (Plymouth Superbird)
Sporťáček, který byl vymazlený speciálně pro závodění, a tak se dočkal velmi malého počtu vyrobených kusů, o které nebyl v sedmdesátých letech příliš velký zájem. Playmode Charger Superbird vznikl pro závody NASCAR na přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Nadčasový až mírně sci-fi vzhled s dominantním a vskutku nepřehlédnutelným křídlem na zádi z něj dělá dodnes nezapomenutelné auto. Na světlo světa se nakonec podívalo 1920 exemplářů, z nichž byly některé přestavěny na vozy, o něž byl větší zájem.
Pohon tohoto efektního šviháka zajišťovaly osmiválcové motory, nesoucí název SuperCommando a je fakt, že skutečně dokázaly vyvinout parádní sílu. S objemem 7,2 litru a výkony od 280 po 317 kW dokázaly vytáhnout ručičku na tachometru až k úžasným 225 km/hod.
Neobvyklý a zajímavý vzhled zaujal i tvůrce oblíbeného animovaného snímku Cars, kde si tento super ptáček střihl jednu z hlavních rolí.
Jestli patříte mezi milovníky staré dobré americké klasiky, nebo dáváte přednost moderním vozům, určitě nesmíte zapomínat na alu kola. Ta nejlepší, nejhezčí a hlavně originální hliníková kola najdete v našem perfektně zásobeném e-shopu. Proto prohlížejte, vybírejte a nakupujte, ať jste brzy spokojeni jak Vy, tak také Váš plechový miláček.