Škoda Felicia - 10 Zajímavých faktů
Škoda Felicia patří mezi přelomové modely mladoboleslavské automobilky. Dodnes se po silnicích prohání mnoho Felicií, které patří k oblíbeným ojetým vozům a to nejen díky své relativně nízké pořizovací ceně, ale i nízké ceně případných oprav. Zde je deset zajímavostí, které by vám o Škodě Felicia rozhodně neměly uniknout.
1. Velké přípravy
Vývoj Felicie započal už roku 1991 a první testovací modely byly vyrobeny už o rok později. Trvalo to však až do roku 1994, než se rozběhla sériová výroba. O rok později byla představena také větší varianta kombi a navíc také užitkové modely Felicia Vanplus.
2. Zpočátku chudá výbava
První vyráběné Felicie byly výbavou poměrně chudé. Až od léta 1995 začaly být přidávány příplatkové prvky jako airbag, ABS nebo posilovač řízení či originální alu kola Škoda.
3. Škoda Felicia Laurin & Klement
Celkem existovalo 15 speciálních sérií Felicie, takzvaných akčních výbav. V závislosti na zvoleném akčním balíčku jste dostali různou kombinaci nadstandardních prvků od elektricky stahovaných oken až po originální alu kola. A právě u Felicie bylo poprvé použito označení výbavy „Laurin& Klement“, které se u Škody používá pro nejluxusněji vybavené modely.
4. Limitovaná Felicia Fun
Byly vyrobené necelé čtyři tisíce kusů Felicie Fun, což byl žlutý dvoumístný pick up s praktickou korbou. Posunutím zadní stěny kabiny se dala vytvořit další dvě místa k sezení. Ve výbavě byly také unikátní žluté elektrony.
5. Omlazení Felicii pomohlo
V roce 1998 došlo k faceliftu Felicie. Patrné to bylo zejména na přední části vozu, kdy maska chladiče získala stejný tvar jako u větší Octavie. Vůz byl také nově o něco delší a standardně byl již montován posilovač řízení, který byl předtím standardem jen u motorů 1,6 a 1,9l.
6. Motory s karburátory
I Felicia zpočátku stále existovala s motorem s karburátorem, tato verze však byla dodávána jen do zemí mimo Evropskou Unii kvůli přísným emisním normám. Pro Evropu byly k dispozici motory 1,3l, zprvu s jednobodovým, následně s vícebodovým vstřikováním MPI, silnější 1,6 MPI a také diesel s objemem 1,9l.
7. Felicia - z nuly na sto za 6 sekund
Felicia byla používána také jako závodní vůz pro rallye. Speciální úprava Felicia Kit Car zahrnovala závodní úpravy jako například šestistupňovou převodovku či motor schopný zrychlení z nuly na sto za šest sekund. Čtrnáctipalcová litá kola byla samozřejmostí.
8. Felicia sedan
Hatchback a kombi Felicie známe všichni, ale věděli jste, že při zahájení vývoje roku 1991 byla v plánu také verze sedan? Ta byla plánována i u předchozího Favoritu. Ani u jednoho modelu to ale nedošlo dále než k prototypu, jelikož tuto verzi si nepřál koncern Volkswagen, který Škodu začátkem 90. let převzal.
9. Policejní Felicie
Felicia byla oblíbeným vozem státních složek. Hojně ji využívala hlavně Policie ČR, ale využití si našla téměř všude.
10. Nejrozšířenější auto českých silnic
Ještě v roce 2010 byla Felicia nejrozšířenějším vozem na českých silnicích, než po ní převzala žezlo Fabia první generace. Poměrně oblíbená je mezi mladými lidmi, kteří si ji pořizují třeba jako první auto a různě si jí upravují. Proto můžeme vidět na silnicích spoustu Felicií s více či méně povedenými elektrony.