Škoda Fabia - 10 zajímavých faktů
Kdo by neznal Škodu Fabia, jeden z nejrozšířenějších modelů aut na českých silnicích. Tento vůz, patřící do třídy malých automobilů, si našel oblibu mezi mnoha řidiči. Přestože Fabii vídáte na silnicích denně, je možná pár věcí, které jste o ní nevěděli. A pokud víte, určitě neuškodí, když si je připomenete. Zde je deset zajímavých faktů o Škodě Fabia.
1. Fabia sedan - absolutní propadák
Fabia byla představena roku 1999 na autosalonu ve Frankfurtu. Šlo o nástupce úspěšného modelu Felicia. V první generaci byly vyráběny hned tři karosářské verze - hatchback, kombi a sedan. Sedan se ale nikdy moc neujal, proto se od druhé generace již nevyrábí.
2. Fabia Junior stažena z výroby
První generace nabídla též model Junior. Ten měl být cenově dostupnou variantou hlavně pro mladší generace. Nicméně výbava byla žalostná. Litrový motor s výkonem 37 kW, interiér osekaný na nezbytné minimum, 13" plechové disky místo originálních alu kol Škoda, dostupný nebyl ani posilovač řízení a rádio. Tento model byl tedy brzy z výroby stažen.
3. HTP - Hned To Prodej
Fabia byla první Škodovkou, ve které se začal používat motor 1,2l HTP. Ten si mezi řidiči vysloužil mnoho nepříliš lichotivých přezdívek a není moc oblíbený.
4. Fabia Rs
V roce 2003 byla představena verze Škoda Fabia RS. Ta nabízela nejen sportovnější svezení, ale také vzhled. Nárazník ve stylu rallye speciálů, sportovní sedadla, originální 16" litá kola Škoda, šestistupňová převodovka...U druhé generace Fabie se s verzí RS pokračovalo, u třetí se však se sportovní verzí nepočítá, protože neměla takovou prodejnost.
5. Fabia WRC
Fabia existuje také v čistě závodní verzi. Jako první spatřil světlo světa Kit Car, následoval speciál pro WRC, který měl dvoulitrový motor, pohon všech kol a výkon 300 koní. Samozřejmostí byla odlehčená konstrukce a závodní alu kola. Škoda Motorsport nyní úspěšně závodí v rallye s Fabií třetí generace.
6. Nejlepší hodnocení
Nejnovější třetí generace Fabie je velmi bezpečná. V testech společnosti Euro NCAP získala hodnocení pěti hvězdiček.
7. Fabia Funstar
Kdo z vás si ještě vzpomene na Škodu Felicia Fun? Tento pick up určený především pro mladé byl vyroben v pouhých 4 tisících kusech. Několik studentů Vysoké školy Škoda Auto sestavilo koncept Fabie třetí generace připomínající Felicii Fun a nazvali ho Funstar. Přestože se do výroby určitě nedostane, jde o zajímavý nápad. Vzhled vozu dotvářejí i zelené doplňky - zelené prvky mají na sobě i elektrony tohoto konceptu.
8. Náhradní díly z Vw a Seatu
Škoda patří do velkého koncernu Volkswagen, proto je mnoho dílů podobných s příbuznými koncernovými vozy. Fabia třetí generace je postavena na platformě směsi platform MQB a PQ26.
9. Alu kola na Fabii nesmí chybět
Svým líbivým agresivním designem nejnovější Fabia jistě potěší oko nejednoho řidiče. Dojem může být ještě dokonalejší, pokud si k vozu jako doplňkovou výbavu objednáte originální alu kola Škoda Fabia, kde vás překvapí opravdu velký výběr. Hliníková kola ale vypadají skvěle i na první a druhé generaci.
10. Malý objem - velký výkon
Přestože je u poslední generace znatelný úbytek objemu, kdy základní motor má objem 1 litr a nejobjemnější má 1,4 litru, na výkonu to určitě znát není. Snad kromě litrové verze s 44 kW jsou všechny motory svižné a za brzdu silnic tedy s novou Fabií určitě nebudete.