Osm věcí, které jste možná nevěděli o Fordu
Ford je jednou z nejstarších a nejtradičnějších automobilek na světě. Jde o automobilku, která díky svému zakladateli Henry Fordovi a jeho revolučním postupům a myšlenkám postavila Ameriku na kola. Ford zavedl ve své továrně pásovou výrobu, čímž umožnil masovou produkci. Navíc byly jeho vozy cenově dostupné pro tehdejší střední třídu. Později se automobilka rozšířila do téměř celého světa a zná jí snad každý řidič. Těchto osm věcí jste ale možná o Fordu nevěděli.
1. Černý Ford je nej...
Fráze "můžete mít jakoukoliv barvu chcete, pokud je to černá", je nejvíce spojována s vozem Ford model T. Jde ovšem o mýtus. V prvních šesti letech výroby dokonce černá barva vůbec nebyla v nabídce. Černou barvu zavedl Henry Ford až později z jednoho prostého důvodu - schnula nejrychleji ze všech barev, což urychlilo výrobu.
2. Ford - nejčastější vítěz WRC
Ford vyhrál více závodů WRC než kdokoliv jiný. Tento rekord si Ford zajistil v květnu 2010 při Latvalově vítězství na Novém Zélandu. Nejvíce vítězství si připsal s vozem Ford Focus.
3. Motory Cosworth Formule 1 pro vozy všech značek
Motor Cosworth DFV je jedním z nejznámějších motorů v historii závodů Formule 1, od 60. do 80. let ho používaly téměř všechny významné stáje. Proč ale nese jméno Ford, když se do Fordů nikdy nemontoval? V roce 1966 požádala stáj Lotus o motor Ford, ten ovšem zakázku předal Cosworthu. Spolupráce těchto dvou firem je známá také díky modelu Sierra Cosworth.
4. Ford poráží Ferrari
Legendární Ford GT40 byl postaven, aby dokázal konkurovat Ferrari v závodech Le Mans, ve kterých v 60. letech Ferrari drželo nadvládu. A hned v roce 1966 se to povedlo, když Ford GT40 obsadil první tři místa.
5. Ford Rs a nejznámější sportovní úpravy
Existuje více než 25 modelů Ford, které mají přídomek RS. Od 70. let se označení RS stalo jednou z nejznámějších značek v automobilovém průmyslu. U modelů RS, které jsou sportovněji laděné, se samozřejmě počítá také s dobrým vzhledem, proto bývají už v základu namontována litá kola Ford.
6. 10x kolem zeměkoule
Ford za dobu své existence vyrobil tolik vozidel, že kdyby se všechny postavily do řady za sebe, desetkrát by tato řada obkroužila obvod Země.
7. Dva druhy paliva již v roce 1911
V roce 1911 byl Ford model T vybaven nastavitelným časovačem zapalováním a variabilním karburátorem. Přeloženo do češtiny - mohl jezdit na dva druhy paliva. Mohl jezdit buď na klasický benzín, nebo palivo na bázi alkoholu.
8. Zákaz turbomotorů kvůli nadvládě Rs500
Obrovský úspěch vozu Sierra Cosworth RS500 v závodech cestovních vozů je velmi dobře zdokumentován a znám. Co už je ale známo méně je fakt, že ostatní výrobci si stěžovali na přílišnou dominanci těchto vozů. Proto mezinárodní automobilová federace zakázala používání turbomotorů v závodech cestovních vozů. Toto pravidlo platilo až do roku 2010. V civilní verzi je dnes Sierra velmi ceněným artiklem. Jednak pro svůj vysoký výkon a dobré jízdní vlastnosti, ale také pro skvělý design a sportovní elektrony Ford Rs.