AluaPneu Blog
Historie alu kola - 1. díl - první nápad
Budoucnost patří aluminiu.…
Jen málo z nás starších nezná tento výmluvný Mistrův epitaf. Ale ani Jára Cimrman („Teď, teď, teď tu byl. Museli jste se potkat.“) nepřišel nikdy na patentový úřad s takovou peckou, jakou v lidských dějinách představuje ….obyčejné kolo.Jméno chlápka, jenž kdysi dostal ten skvělý nápad a nakonec jej i realizoval (jak by dnes řekl každý správný korporátní manažer), fakt neznáme.
Těžko říct, z jaké doby pochází významné vnuknutí některého z pračlovíčků, když zjistil, že brzdná síla je při kutálení kulatých předmětů mnohem menší než u těch hranatých a že valivý odpor je podstatně menší nežli odpor vznikající při smykovém tření.
Mimochodem: těm, kteří budou chtít jezdit na lichoběžníkových nebo kosočtvercových kolech, přejeme trochu zlomyslně „Zlomte vaz“. (Nejlépe ten svůj.)
….pravěk patřil dřevu
A tak kdysi pradávno nějaká chytrá hlavička přišla na to, že větší počet kulatých dřevěných klád může být skvělým prostředkem pro přepravu větších a těžších břemen.
Koneckonců sloveso po(d)kládat jasně ukazuje na původní podstatné jméno, z něhož vzniklo.
Jenže odtud bylo ke kolu jakožto nezbytné součásti dopravního prostředku asi tak daleko jako z KLDR k demokracii. Tvrzení, že první kola ještě nesloužila k dopravě, podporuje i skutečnost, že je nejprve používali hrnčíři.
Už v období neolitu neboli mladší době kamenné, tedy v letech od 6. až do 4. tisíciletí př. n. l., staří (a dost možná i mladí) Sumerové vyráběli keramiku na hrnčířských kruzích, jejichž nedílnou bylo kolo otáčejícího se na hřídeli.
Kola pro pár volů
Asi to nebude zas taková náhodička, že k vynálezu kola dochází v přibližně stejné době (v pozdní době kamenné), kdy byl národy Evropy a Asie domestikován pratur.
Tento přežvýkavec, který poprvé zdomácněl na Blízkém východě, v oblasti tzv. úrodného půlměsíce, byl využitý jako tažné zvíře u výmlatu a pluhu.
Že se v oblasti bývalé Mezopotámie, tedy na území dnešního Iráku, dobytku nevýslovně daří, potvrzuje i skutečnost, že ještě donedávna se tam proháněly skupiny volů (chcete-li náboženských fanatiků) v ukradených Toyotách Hilux.
Přibližně ve stejném období (tj. kolem roku 4000 př. n. l.) byli ve starověkém Egyptě a jihovýchodní Asii domestikováni velbloudi a osli, další zvířata vhodná pro jízdu nebo tažení povozů.
Vše směřovalo slimáčím tryskem k převratnému objevu ideálního kola, které by zvířecí sílu a beránčí povahu (jde říct o oslu, že má beránčí povahu?) dokázalo znásobit.
Chybami se (pra)člověk učí
První kola, která byla součástí primitivních vozů, byla v podstatě zhotovena jako pevné disky. Pokud vás okamžitě napadlo: „A jo, HDD, jasný, to znám,“ tak se uklidněte.
Jak se postupně vylepšovala kvalita nástrojů i jejich matroš, podařilo se pravěkým mistrům kolářům vyřešit jeden podstatný problém. Aby byla kola použitelná pro cestovaní (byť na kratší vzdálenost), otvory ve středu kol i konce nápravy musely být hladké a kulaté.
Prostě musely do sebe dokonale zapadat, aby nedocházelo k přílišnému tření mezi oběma díly a aby pohyb vozu byl plynulý.
Vzhledem k složitosti této konstrukce kola - náprava není tedy žádný div, že účel kola jakožto součásti dopravního prostředku byl objeven až později.
Nejstarší kola se vyráběla jednoduchým způsobem z průřezu kmenu stromu s otvory vyvrtanými uprostřed, do nichž se nasadila náprava. Ale chyba lávky! Vlastně kola. Časem se totiž projevily nedostatky této konstrukce kol.
Protože pevnost vláken dřeva uprostřed kmene, kde se nachází dřeň, je poměrně nízká, docházelo k prasknutí a rozlomení těchto kol.
Takže skutečně první funkční kola, která spolehlivě sloužila jako součást tehdejších vozů, přišla na svět tedy až o něco později.
Archeologické nálezy z doby 3 500 - 2 000 př.n.l. z oblasti Mezopotámie a z evropských lokalit (Holandsko, Dánsko, Slovinsko, Velká Británie) podporují domněnku, že se tento převratný výrobek během velmi krátké doby (500 let - to máte hned) rychle rozšířil nejen v Asii, ale i v celé Evropě. Zkrátka migrace a kradení patentů kvete v každé době.
Pokračování historie alu kol najdete ZDE!
2
DRUHÝ DEN U VÁS
19000
OBUTÝCH AUTOMOBILŮ
76000
ROZDANÝCH VENTILKŮ
360000
ŠROUBŮ A MATIC GRATIS