Deset zajímavostí o Maserati
Kdo neslyšel o Maserati, zřejmě žije někde na samotě mimo veškerou civilizaci. Italská značka s trojzubcem ve znaku je totiž celosvětově známá a má na to své právo. Koukněme se spolu krátce na historii této automobilky od skromných začátků, přes hrozbu krachu až po nejluxusnější a nejdražší auta světa. Právě onen luxus může být synonymem jejího názvu. Pojďme se podívat na pár zajímavostí, které se s těmito parádními vozy vážou.
1. Opuštěná továrna na demižony dala zázemí pro vznik prvních unikátních vozů
Odhodlání bratrů Maserati, které nezastavila ani válka, vedlo k tomu, že se jim podařilo z ničeho vytvořit velké automobilové impérium. Stáli si za svým rozhodnutím a vyplatilo se jim to, v průběhu let se auta dostala jak na závodní okruhy, tak i na silnice pro řidiče všech kategorií.
První výroba probíhala právě ve staré továrně na demižony, kam se bratři přestěhovali i se svými rodinami a tvořili zde základy svého velkého snu.
2. Úspěchy Maserati ve Formuli 1
I když značka Maserati působila v závodech Formule 1 po pouhých sedm sezon, sklidila obrovské úspěchy v podobě dvou mistrovských titulů. Zasloužil se o ně Argentinec Juan Manuel Fangio, který s monopostem 250 F dvakrát dosáhl na titul mistra světa. V souvislosti se závody F1 má Maserati ještě jedno zajímavé prvenství.
Poprvé se závodů účastnila žena, Maria Teresa de Filippis, která řídila, stejně jako mistr světa Fangio, Maserati 250 F. Její úspěchy nebyly nijak převratné, nicméně se do dějin zapsala zejména svou odvahou a zmiňované prvenství jí už nikdo nevezme.
3. Budoucnost v elektromotorech
Vlastník značky Maserati, italská skupina Fiat Chrysler Automobiles (FCA), avizovala, že by do budoucna ráda přešla ve všech autech na alternativní zdroj paliva. V roce 2022 by to měla být většina automobilů a uvidíme, zda se v tom bude i dále pokračovat. Pokusným králíkem byl vybrán Alfieri, který bude buď čistě elektrický, nebo v podobě plug-in hybridu.
4. Luxusně i na poslední cestu
Maserati nezahálí a snaží se dopřát spotřebitelům styl a luxus ve všech směrech. Překvapivě i těm, kteří to již nejsou schopni posoudit. Řeč je o Maserati Ghibli, které bylo představeno jako přestavba do podoby pohřebního vozu.
Odvážlivci jej mohou využít také jako skutečně velký kombík s nekonečným úložným prostorem, kde se dá v pohodě i schrupnout, nicméně prvotně je určen pro pohřebnictví a zde jistě najde své uplatnění. Oproti klasickým nudným pohřebákům je tento vážně pecka.
5. Maserati jako filmová hvězda
Maserati je auto, které je obdivováno nejen díky svým jízdním vlastnostem, ale potěší nás i pohled na něj. Stává se proto oblíbeným i pro řadu filmařů. V jednom snímku se například stal jediným autem, které se v něm objevilo. Byla to italská komedie s názvem Mládí. Maserati Quattroporte si pak střihlo roli ve francouzském filmu Nedotknutelní.
6. Nejen na filmovém plátně
Rychlá a luxusní auta logicky vybízejí k zakomponování i do her pro nadšence počítačů a herních konzolí. V různých hrách se objevila auta jak nová, tak historická. Maserati lze spatřit například v závodních klasikách jako je Forza, nebo GTA, v akční hře Mafie, nebo v roztomilé verzi oblíbeného Maria Kart Wii, kde se objevilo Maserati 8CTF.
7. Největší sláva
Nejslavnější a nejdéle vyráběnou verzí vozů Maserati je typ Quattroporte. V současné době se vyrábí již šestá generace tohoto fešáka, kdy první přišla na svět v šedesátých letech a měla obrovský úspěch. Svůj model měli doma například Marcello Mastroiani, Anthony Quinn, nebo soudruh Leonid Brežněv.
Aktuální, šestá generace se začala vyrábět v roce 2013 a pořídíte ji, pokud nemáte hluboko do kapsy, zhruba od 3.350.000 Kč.
8. Když už jsme u těch peněz…
Za nejvíce předražené auto na trhu je v současné době považováno Maserati Ghibli. Proč tomu tak je? Jelikož se cena auta pohybuje zhruba okolo dvou milionů korun, dalo by se očekávat, že cena bude odpovídat kvalitě a také velkorysé výbavě.
Opak je však pravdou, auto, které si zřejmě běžně prodavačka v potravinách nebo zámečník, byť pracující na tři směny a o víkendech, nepořídí, nemá zdaleka výbavu, jako jiné vozy, které se nehonosí luxusní značkou, ani vysokou cenou. Kritika se však snáší také na jízdní vlastnosti a výkon motoru.
9. Kdo z koho
V Maserati mají zřejmě smysl pro humor, nebo umí vsadit na chytlavou reklamu. Ať tak či tak, při příležitosti Velké národní steeplechase, byl uspořádán závod mezi SUV Levante a dostihovým koněm s profesionálním žokejem v sedle. Jestli se jednalo o reklamu, pak se povedla, jelikož 275 koní pod kapotou Levante si se závodním koněm poradilo. Chvílemi to bylo dost natěsno, nicméně Maserati bylo v cíli s dostatečným předstihem.
10. Na cestě do druhé stovky
Letos v prosinci oslaví značka Maserati již 103 let, ať už ji někdo miluje, nebo zatracuje, nelze zpochybnit, že přes velice skromné začátky se tato auta dostala až na vrchol žebříčku luxusních a rychlých vozů. Patří mezi nejdražší vozy a směle se drží mezi kamarády, jako jsou Porsche, BMW, Lamborghini nebo Ferrari.
K luxusnímu vozu patří nepochybně také luxusní kola, jak jinak, než kvalitní elektrony. Máte-li to štěstí a jedno Maserati také vlastníte, jistě stojí za to, porozhlédnout se po nějakém hezkém obutí v našem e-shopu. Ten, kdo Maserati nemá, může své auto vylepšit také, alespoň si udělá radost.