8 věcí, které jste nevěděli o BMW
BMW je bezpochyby jedna z nejúžasnějších značek automobilů na světě. Vozy BMW mají své osobité kouzlo, nejen díky charakteristickému designu, ale také vynikající kvalitě zpracování, špičkovým motorům a v neposlední řadě elektronům BMW.
Ostatně, tak také BMW začínalo, jako pouhý výrobce motorů. A dokonce jen leteckých.
Vozům BMW nelze upřít jejich stylovost. I dnes se spousta lidí otočí klidně i za 20 let starým BMW, která si jejich majitelé často ještě nejrůzněji vylepšují, renovují je, místo obyčejných plecháčů si na ně montují alu kola - tedy pokud už jejich model nemá litá kola BMW přímo z výroby.
I když si možná myslíte, že o BMW víte všechno, a nic vás už nemůže zaskočit, nejspíše se mýlíte. Koukněte se na osm věcí, které jste o BMW zaručeně nevěděli.
1. Sídlo BMW má tvar čtyřválce
V 60. letech byl čtyřválcový motor pro BMW natolik důležitým produktem, že si nechali postavit sídlo, které jako čtyřválec vypadá. Navrhl ho rakouský profesor architektury, a ačkoliv na první pohled možná vypadá zvláštně, žádná jiná automobilka nemá tak zajímavé sídlo.
2. Logo BMW nemá nic společného s vrtulí
Ačkoliv se mezi laiky i znalejšími fanoušky značky často hojně tvrdí, že logo BMW připomíná záměrně točící se vrtuli letadla a je to odkaz na původní zaměření firmy - výrobu leteckých motorů - není tomu tak, a automobilka to ani nikdy netvrdila.
3. První BMW mělo pouhých 15 koní a vzniklo jen díky konci 1. světové války
Když skončila první světová válka, Versailleská dohoda zakázala Německu produkovat zbraně. Tedy i válečná letadla. BMW, které do nich vyrábělo motory, bylo tím pádem bez práce. Ale jen zdánlivě. Brzy se přeorientovali na auta a jejich první mělo pod kapotou pouhých 15 koní.
4. Nechybělo málo a z BMW byl Mercedes
V roce 1959 bylo BMW těsně před bankrotem a u Mercedesu už si brousili zuby na převzetí technologií konkurenta. Zaměstnanci, včetně obyčejných dělníků na montážních linkách, to ale nechtěli dopustit, a tak začali sami skupovat akcie společnosti. Později našli investora, který koupil zbytek a firmu zachránil. Jeho rodina má dodnes v BMW podíl.
5. První "emko" mělo původně být Lamborghini
V 70. letech se BMW dohodlo na spolupráci s Lamborghini a chtěli společnými silami vyvinout vůz. Němci mu měli dát motor a zavěšení, na Italech byl zbytek. Jenže Lamborghini doslova na poslední chvíli od spolupráce ustoupilo. BMW tedy projekt převzalo a stvořilo model M1, legendu závodních okruhů i běžných silnic.
6. Pohon na elektřinu? U BMW už přes 40 let!
První elektromobil představilo BMW při olympiádě v Mnichově 1972. Bylo to běžné BMW 1602 přebudované kompletně na elektrický pohon. Dvanáct baterií dovolovalo ujet něco kolem 30 km. A výkon tohoto vozu? Na to, že šlo o horkou novinku, nijak špatný! Elektromotor měl 43 koní, což bylo jen o polovinu méně než motor běžného modelu 1602.
7. Vyhrát s 20 let starým motorem šampionát F1? Pro BMW žádný problém
V roce 1983 se BMW spojilo s týmem Formule 1 Brabham, kterému se zavázalo dodávat motory. Čtyřválec BMW M10 byl však pouhou evolucí motoru o výkonu 75 koní, který se do běžných silničních BMW začal montovat roku 1962. Nicméně, konstruktéři ho vyladili k monstrózní výkonnosti. Dodnes jde o oficiálně nejvýkonnější motor, který kdy v F1 závodil - v kvalifikačním režimu dosahoval výkonu zhruba 1400 - 1500 koní. Číslo není přesné z jediného důvodu. Tenkrát neexistovala žádná motorová brzda, která by dokázala jeho výkon změřit.
8. BMW stále vyrábí díly pro staré modely. Ve své staré továrně
Automobilka provozuje program BMW Classic, v rámci kterého vyrábí nové náhradní díly pro staré modely. Přesně podle starých výrobních plánů a postupů. Pro tyto účely si BMW dokonce před lety koupilo zpět svou bývalou továrnu na motocykly, ve které původně vyráběli. Jak stylové!
Určitě si také přečtěte:
10 Aut, které by stálo mít za to v garáži
Autosalon Ženeva 2015
Rezavé plecháče na BMW už ne
A každopádně se koukněte, jaká alu kola máme pro Váš vůz právě v akci.
Stačí pouhý klik zde...