10 zajímavostí o Renaultu
Renault je jednou z nejznámějších automobilek v Evropě i na světě. Tato značka má dlouhou tradici a přestože je známá, je spousta věcí, které o ní nevíte. Zde je deset nejzajímavějších...
10. Rychlejší než Formule 1
Nejrychlejší postavený vůz Renault navzdory všem očekáváním není monopost Formule 1, ale model Alpine A443 z roku 1978, který závodil Le Mans. Poháněl ho 2,1 litrový šestiválec s turbem, který ho dokázal vystřelit na rychlost přes 350 km/h.
9. Absolutní šampion v první Grand Prix
Úplně první závod Grand Prix v historii vyhrál vůz Renault. Stalo se tak v Le Mans v roce 1906. V závodě startovalo 32 vozů a šlo o skutečně dlouhý závod. Jelo se na 12 kol a okruh měřil 64 mil. Šest kol se jelo jeden den, následoval noční odpočinek, a dojelo se druhý den. Vyhrál Ferenc Szisz na Renaultu AK90CV.
8. Závoďák na silnici
Závodní speciál na běžné silnici? S Renaultem je to možné. Lehoučký Renault Spider je vyroben kompletně z hliníku a samozřejmostí jsou i odlehčená alu kola Renault. Pohání ho dvoulitrový motor o výkonu 150 koní. Ve verzích určených pro prodej mimo Velkou Británii se dokonce nemontovalo ani přední sklo.
7. Renault - automobil roku
Renault Clio se stal dvakrát Evropským automobilem roku. Poprvé v roce 1991 ve své vůbec první generaci, a podruhé ve své třetí generaci v roce 2006
6. Problémy s výkonem
Renault Alpine GTA Le Mans byl širší než ostatní vozy GTA. Na pohled šlo o krásný vůz s hodně futuristickým designem, který podtrhovala i originální litá kola. S výkonem byly ale problémy - kvůli katalyzátoru byl vůz o něco pomalejší než byl jeho skutečný potenciál.
5. Renault - průkopník turbomotorů
Renault RS01 byl první vůz Formule 1 poháněný turbomotorem. Ostatní týmy používaly třílitrové atmosferické motory, převážně Ford V8, ale Renault se vydal cestou 1,5 litrového turbomotoru. Vůz prvně závodil roku 1977 a v 80. letech byl turbomotor standardem, bez kterého nešlo vítězit. Zpočátku byl ale agregát Renaultu velmi nespolehlivý a vozu se přezdívalo "žlutá parní konvice", protože v důsledku četných poruch často končil mimo trať s bílým kouřem vycházejícím z jeho zadní části.
4. Renault Clio - nejvýkonnější Hatchback na světě
Až do roku 2006 bylo Clio V6 s motorem o výkonu 255 koní nejvýkonnějším hatchbackem na světě. Dokonce vznikla i samostatná závodní série pro tyto vozy - Clio Cup. V civilní verzi byl kromě vysokého výkonu zajištěn i precizní design, na kterém se kromě mistrného provedení karoserie podílela i povedená hliníková kola Renault.
3. Renault Espace s motorem F1 od Ayrtona Senny
V roce 1994 byl na autosalonu v Paříži představen model Espace F1. Navržen byl na oslavu desetiletého výročí od uvedení první generace modelu a taky při příležitosti návratu automobilky do F1 v roli dodavatele motorů. Přijde vám Espace jako neforemné auto, se kterým se nedá jet rychle? Tento speciál byl osazen stejným motorem jako vozy F1! Měl tedy desetiválcový motor o výkonu 800 koní, šestistupňovou sekvenční převodovku a karoserii z karbonových vláken, stejně jako monoposty F1. S takovou specifikací nemůže být o plechových kolech vůbec řeč, Renault Espace F1 měl samozřejmě elektrony. Z nuly na sto se dostal za 2,8 vteřiny a zvládl jet až 310 km/h. Zajímavostí je, že vůz pomáhal vyvíjet trojnásobný šampion F1 Ayrton Senna.
2. Renault 5 - raketa na kolech
Existují čtyři verze slavného Renaultu 5s: Renault 5 Turbo, postavený za účely homologace. Renault 5 Turbo 2, který byl o něco těžší. Dále Renault 5 Gordini Turbo, a pak nejslavnější verze Renault 5 GT Turbo.
1. Šestikolka od Renaultu
Francouzská společnost Leotard postavila šestikolový Renault 5. Vyrobilo se několik kusů a podle všeho by minimálně jeden měl být stále pojízdný. Nacházet by se měl ve Velké Británii.